Bakgrunnen for Marie Aaen bunaden startet med Tynset Husflidslag sitt arbeid med ny festbunad for Nord-Østerdalen på tidlig 1940-tall.
Våren 1941 vedtok styret i Tynset Husflidslag å få laget utkast til en ny bunad for Nord-Østerdalen. Mange syntes at bunadene man hadde var for enkle og de ville gjerne ha en bunad til fest. Ikke rart at damene i Østerdalen kunne tenke seg brodert bunad, dette var absolutt i tiden. Før dette hadde både Hedmarken, Solør-Odal og Trysil fått broderte bunader.
I jobben med ny bunad var det en selvfølge at fagfolk skulle være med. Heimen anbefalte Ruth Arnestad Lødrup. Hun var lærerinne ved Statens Kvinnelige Industriskole, dessuten var hennes bestefar fra Østerdalen. Hun tok oppgaven og hadde i 1942 jobbet frem forslag til bunad slik vi kjenner Lødrupbunaden i dag. På grunn av krigen ble arbeidet med bunad utsatt.
Sommeren 1946 blir Ruth Lødrups forslag til bunad presentert. Og etter som årene hadde gått var det nå ønske om at jobben med ny bunad også skulle gjelde Sør-Østerdal. Så var høylytt diskusjonen i gang om Lødrupsbunad og ingen enighet. I tillegg hadde områdene sør i Østerdalen fått opp øynene for hva som foregikk og mente at denne jobben burde være for en bunad for hele Østerdalen og ikke bare Nord-Østerdal. Dette endte med bunadskomiteen høsten 1946 gikk ut med konkurranseinnbydelse.
Disse var med i bunadskomiteen som inviterte til konkurranse:
Borghild Streitlien (Folldal)
Signe Storstrøm (Alvdal)
Helga Høyem (Tynset)
Marit Gran (Kvikne)
Hjørdis Telnes (Telneset)
Gerd Hullbekkmo (Tolga)
Beret Vang Moen (Vingelen)
Ruth Øidal (Os i Østerdalen)
Eli Bredalslien (Narjord)
Oddbjørg Narbuvold (Tufsingdalen)
Gunvor Moen (Ytre Rendal)
Petra Helstad (Øvre Rendal)
Marit Gran (Stor-Elvdal).
Innen fristens utløp kom det inn forlag til bunad fra Tynset Bondekvinnelag, Signe Storstrøm (Alvdal), Signe Brattbost (Kvikne), i tillegg til Lødrupbunaden og Marie Aaen.