Mange nordmenn er opptatt av immateriell kulturarv – å bringe kunnskapen videre til neste generasjon. Ta vare på ferdigheter og teknikker som benyttes når det lages bunader og tilbehør. Også vet vi at mange er opptatt av at bunaden de skal invester i skal være laget i Norge.
Jeg tror det er to type kunder som kjøper utenlandsprodusert bunader. Den ene kundegruppen er den som ikke vet hvor bunaden er laget, men som har inntrykk av at den er laget i Norge. Disse tror de kjøper bunad som er laget i Norge.
Den andre gruppen er lei av arrogante butikkdamer og en hovmodig bunadsbransje. Jeg har vært der selv, stått på kunden sin side av disken og blitt målt opp og ned og fått nedlatende svar og behandling. Svar som har resultert i at jeg har handlet andre steder eller ordet meg på annet vis. Dette får jeg stadig høre at folk opplever. For eksempel av en dame som fortalte at hun ikke fikk plass på bunadskurs for å sy herrebunad, da den som tok imot påmelding syntes at gutter i konfirmasjonsalder var alt for unge til å skulle få bunad.